دانش آموز کلاس اول راهنمایی
  :: سپهر
 

   

دانستنی ها درباره همه چیز

نکاتی درباره تغذیه در ماه مبارک رمضان
۱۳٩۱/٤/٢٩ ساعت ۱۱:٢۸ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست سپهر ( نظرات )

ا چند روز دیگر ماه مبارک رمضان فرا می رسد. نکاتی در این ماه برای تغذیه روزه داران وجود دارد که رعایت آن لذت این ماه مبارک را بر دل آنها می نشاند.

 

این نکات به شرح زیر است:

1- از خوردن چندین نوع غذای پختنی با هم پرهیز نمائید.

2- از خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر پرهیز نمایید.

3- از خوردن غدای سرخ کرده ، چرب وسنگین پرهیز نمایید.

4- از میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، غلات ونوشیدنی های سالم موجود استفاده کنید.

5- به جای نوشابه های مضر، قندی، رنگی ودارای مواد نگهدارنده از چای های گیاهی متعدد برای جلوگیری از افزایش کلسترول، قند، چربی، فشارخون و… استفاده نمایید.

6- خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که سبب تولید اسید می شوند، کنترل نمایید مثل: انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر، روغن ها و سرکه .

7- غذا ها را خوب بجوید.

8- از خوردن غذا های دارای رنگهای مصنوعی ، طعم دهنده و مواد نگهدارنده مثل: نوشیدنی های شیرین ورنگی، قهوه، پنیر های فرآوری شده، آب ، سوسیس و کالباس که عوارض متعدد غیر قابل جبرانی دارند وبعضی نیز باعث خستگی روزانه می شوند پرهیز کنید.

9- از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید.

10- از خوردن آب به مقدار زیاد قبل از خوردن سحری وهمراه سحری خودداری کنید چون موجب سیری زودرس و رقیق شدن شیره معده و آنریمهای گوارشی شده و روند هضم غذا را مختل می کند.

11- از خوردن نوشابه های گازدار در وقت سحر جلوگیری نمائید.

12- از خوردن چای زیاد هنگام سحر پرهیز نمایید . چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع می شوند .

13- مصرف بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیشتر، برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی: لبنیات (مانند شیر ، ماست و پنیر) میوه ها و سبزیها ، نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می شود مانند(نان ، پنیر و سبزی) یا (نان، پنیر و مغز گردو)

  • توصیه های زمان افطار:


1- ابتدا با مقداری آب گرم ، چای کمرنگ ، شیرگرم ، عسل و یا چند عدد خرما (5-3 عدد) خوردن را آغاز کنید یا بهتر است از مایعات و موادی مثل آب میوه تازه ، شله زرد، فرنی و شیر برنج استفاده کنید.(جهت تأمین مایعات و قندها)

2- موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد، مفیداست.

3- از غذا های بدون چربی، پخته ، بخار پز و بدون چاشنی زیاد در افطار استفاده نمایید.

* مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار باعث بی اشتهایی در هنگام سحر می شود، چون هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی تری است. استفاده از خوراکی ها و مواد غذایی تا دیر وقت و به تأخیر انداختن زمان خواب، موجب بی اشتهایی و بی حوصلگی هنگام سحر می شود، بنابراین اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود مشکلی برای وعده سحر ایجاد نخواهد شد.

4- از خوردن گوشت ، پنیر، ماست وشیر پر چرب در افطاربپرهیزید.

5- خوردن مایعاتی مانند سوپ حاوی رشته وانواع آش سبزیجات که دارای حبوبات زیاد نباشند و حلیم بدون روغن ، آن هم نه به مقدار زیاد ، توصیه می گردد.

6- در خوردن شیرینی جات بخصوص شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا ، بامیه و غیره در موقع افطار افراط نکنید و بجای آن از قندهای طبیعی مانند کشمش، توت و خرما که اثرات نامناسب شیرینی های مصنوعی را ندارند و آنهم به میزان مناسب استفاده کنید تا در انتهای ماه رمضان دچار افزایش وزن نشوید.

7- از قند های ساده بجای قند های مرکب بدلیل هضم زودتر آنها استفاده کنید تا بتوا نید به میزان لازم شام مصرف کنید.

8- در خوردن نوشیدنیها، زیاده روی نکنید. زیرا سبب پر شدن سریع معده و مانع شام خوردن خواهد شد اما توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز ، پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

9- از خوردن نوشابه های گاز دار شدیداً بپرهیزید.

  • شام:

1- سعی کنید بین افطار و شام فاصله کوتاه باشد.

(حداکثر 2 ساعت)، برای نوجوانان که اولین روزه داری خود را تجربه می کنند بهتر است افطار و شام جهت تأمین مواد مغذی مناسب در یک وعده خورده شود.

2- قبل از شام آب نخورید.

3- غذای شام باید شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سالاد و ماست باشد.

4- اگر حجم غذای شام بیش از حد باشد، هم خواب را تحت تاًثیر قرار میدهد ، هم مانع خوردن غذادر سحر بوده همچنین باعث سوء هاضمه و بروز بیماری های گوارشی خواهد شد.

5- حجم شام باید آنقدر کنترل شده باشد که جلو خوردن میوه جات را نگیرد، در ضمن اگر قصد خوردن تنقلات سالم (مغزها ) را دارید، از قبل میزان شام را کنترل نمایید

 




:: برچسب‌ها: اعمال ماه رمضان